BMW R18 Dragster

Coolaste bumsen vi har sett på väldigt länge.

Efter att vi sett de två första koncepthojarna som byggts av svenska Unique Custom Cycles, är det nu dags för en av USAs bästa hojbyggare att visa vad han tycker att nya cruisern BMW R18 utstrålar. Och för Roland Sands är det lätt. Stor motor, mycket vridmoment = powercruiser. Eller ja… snarare dragbike och inte alls särskilt mycket cruising. Vi gillar det vi ser.

–Med en motor som så pass markant ropar efter uppmärksamhet kom jag genast att tänka på muskelbilar. Min familj har alltid haft en böjelse för ”fortåka” och min pappa var dragracer. Så jag tyckte att det var en bra idé att strippa hojen ner till det absolut nödvändigaste för att skapa något som har formats för fart”, säger Roland Sands.

Att strippa en hoj och få den att gå fortare medför oftast att även byta ut detaljer eller montera ”speed parts”, och den här maskinen är inget undantag på den fronten. Och det är en hel del som ändrats. Hojen är stelopererad bak, har inverterad framgaffel från en RnineT och bromsar från S1000RR.

–Elektroniken var tveklöst den hårdaste nöten att knäcka på det här bygget. Vi monterade lustgas, bytte avgassystem och monterade insugstrattar. Det blev en hel del experimenterande, men vi lyckades få den att gå som en klocka, säger Roland.

I samband med bygget utvecklade Rolands firma, RSD, en serie coola parts som passar modellen. Men lustgasen får du klura ut själv.