BMW R18 från Ronna på UCC

Den nya BMW som UCC byggt är i grund och botten en hoj som vem som helst kan bygga av en ny R18

Denna hoj kanske ser ut som ett specialbygge där inget är kvar från grundhojen. Men ett tränat öga ser snabbt att det är en motorcykel med orörd originalram. Det är Ronna Norén på UCC som fick uppdraget att göra en Swedish style-custom, baserad på BMWs senaste Cruiser. Den imponerande R18.

När BMW R18 lanserades ifjol så var det många som inte bara reagerade på fantastiska detaljlösningar, utan även den massiva 1800-kubiksboxern, samt att allt såg så grymt bra ut. Kanske bättre än vad en del förväntat sig från en tillverkare om inte är direkt känd för att bygga med ledord som utseende, känsla och stuk, utan mer efter funktion, siffror och genomtänkta lösningar.

En av personerna som var inblandad redan i bygget av de två första R18-koncepthojarna är Ronna Norén. Men den här maskinen är byggd för de skandinaviska utställningarna och visningshallarna. Hojen är clean, med rena linjer, låg profil, och istället för 16 tum bak och 19 fram (som är original) fick det bli 18 tum bak, 21-tums framhjul, Brembo-ok, ISR 340mm-skivor fram och 300mm bakbroms. Bakramen som supportar den lätt kapade bakskärmen, är ombyggd. Soppatanken är också orörd, fast med ett aningen sänkt fäste i bakkant.

Inverterad Öhlinsgaffel samt nytillverkade gaffelkronor med två tum extra rake för att ge det extra försprång som behövdes på grund av det större framhjulet. Styret är av egen design. liksom avgaspiporna.Framlyset blev 5 3/4″ istället för 7 som är original. Lackerare är Håkan Lindberg som ser till att skapa det där lilla extra.

%d bloggare gillar detta: