Carey Hart först med Chief-custom

Carey Hart byggde en västkustinfluerad klubbhoj av nya Chief

När en ny motorcykel lanseras har vi blivit vana vid att se olika byggare visa sina personaliserade varianter av nyheten. Vare sig det har varit en Yamaha, en BMW, en Harley eller en Triumph så har tillverkarna haft ett massivt tillbehörsprogram redan från start och showbyggen eller byggtävlingar har varit vägen till att få kunden till butiken. Enbart två veckor efter att nya Indian Chief har visats för första gången så ser vi den första ombyggda Chiefen. Det är före detta cross-föraren Carey Hart som har byggt om sen Chief till en riktigt west coast klubbstukad hoj. Det vill säga med Arlen Ness-toppkåpa, högt styre, gjutna fälgar från San Diego Custom Wheels, Fox-stötdämpare bak, Beringer-bromsar och ett rostfritt 2-1-system från Fab 28 Industries.

Den Chief som kom 2014 fick däremot aldrig genomgå den här sortens elddop. Enbart ett fåtal showbyggen byggdes och merparten fick specialbyggd stålrörsram istället för den aluminiumram som var original. Faktum är att när en välkänd amerikansk byggare under 2016 fick en förfrågan om att bygga en chopper med Thunderstroke-motorn så sade han nej, med tillägget ”Only The Swedes could pull that off”. Med ”The Swedes” menade han Ronna Norén med sitt team på UCC (Unique Custom Cycles). Och de hade inte ens försökt.

Den helt nya plattformen är däremot byggvänlig på ett helt nytt sätt och vi gissar att vi kommer att få se en uppsjö av dessa under det kommande halvåret.

När byggtävlingar började dyka upp för ungefär ett halvt decennium sedan så var det inte enbart en tanke om att visa vad kunden kunde göra med just den här modellen, eller att ha en inbördes tävling som skulle locka till kreativitet. Det var även ett sätt att visa att det inte måste vara en V-twin från Milwaukee som driver fram projektet. Den förakt som tidigare har funnits mellan olika läger har inte enbart kommit från bikers som haft ”kast med liten Honda” som favoritgren på bikerfesten, utan även från hojåkare som har dömt bort amerikanska hojar som ”okörbara knarkarmopeder”, eller som tagit för givet att enda anledningen till att man bygger café racer är för att man har klotat med originalhojen. Vad de senaste tio årens byggtävlingar har gjort för motorcyklismen är brobyggande, men samtidigt har det egentligen bara handlat om att tjäna mer pengar. Tänk på det.