FTR 1200 ändras radikalt

Indian FTR 1200 får 17-tumshjul fram och bak, brantare gaffelvinkel och trimmad motor.

När Indian nu, långt i förtid, lanserar 2022-års sortiment av modellplattformen, så har FTR-modellerna förändrats rejält på flera områden. Motorn har trimmats (123 hk /120 Nm), växellådan har genomarbetats och tre av FTR-modellerna (FTR, FTR S och FTR Carbon) får 17-tumsfälg fram och bak istället för 18 bak och 19 fram, samt gatdäck för att göra hojen mer konkurrenskraftig på asfalt. Fabriken har helt enkelt lyssnat på kritik och ändrat konceptet. (film i slutet av artikeln)

Den vätskekylda V-motorn har fått samma cylinderdeaktiveringssystem som stora luftkylda Thunderstroke har. Det vill säga att bakre cylindern stängs av vid tomgångskörning för att hålla ner temperaturen.

FTR-modellerna (gäller ej FTR Rally) får brantare gaffelvinkel och kortare försprång än tidigare.  Fjädringen blir fullt justerbar, men FTR Carbon får utöver allt kolfibergodis även Öhlinsgaffel och Öhlins-bakfjädring.

Den minskade hjulstorleken för även med sig att sadelhöjden blir 36 mm lägre och ett 40 mm lägre styre jämnar ut körställningen.

FTR-modellerna har samma elektronik med kurv-ABS, tre elektroniska körlägen, wheelie control, stabilitetskontroll, traction control och det finns redan ett 60-tal tillbehör för de olika FTR-modellerna. Basmodellen och Rally har däremot analog mätartavla istället för den pekskärm som sitter på FTR S och FTR Carbon.