Grisen i Tjeckien

Čezeta 506 är en av de mest karaktärsstarka skotrar som någonsin byggts.

När det kommer till retro så har vi ofta en benägenhet att tycka om saker som ansågs vara moderna och progressiva på sin tid, men som idag på sin höjd kan anses vara ”udda fåglar”. Ett exempel var den rätt så fulsnygga Čezeta-skotern som byggdes i Tjeckoslovakien mellan 1957 – 1964. Skotern, som var ett öststats-svar på Vespa och Lambretta var som mycket annat under sin tidsålder kraftigt influerad av rymdåldern och hade designats av motorcykelracern Jaroslav Frantisek Koch. Men modell 501, som påstods se ut som en torped,  kallades även för grisen folkmun.

För två år sedan upptäckte britten Niel Eamonn Smith Čezeta-skotern i samband med att han flyttade till Prag. Järnridån hade fallit för många år sedan och Niell började köpa och renovera gamla Čezeta-skotrar samt konvertera dem till eldrift. Sedemera moderniserade han hela skotern som nu har kompositkaross, Smiths-mätare, moderna skivbromsar och överlag moderna köregenskaper.

Čezeta Modell 506 har en 11 kW motor på bakhjulet och ett Panasonoc 18650 lithium-batteri som ska hjälpa den närmast två meter långa skotern att uppnå 120 km/t och hålla batteristyrka upp till 14 mil innan det är dags att ladda. Nedan ser du en film från Čezeta-fabriken under slutet av 50-talet.