Hey boomers! BSA is back!

BSA A10 Super Rocket var tveklöst en av 60-talets vackraste maskiner.

En gång i tiden var BSA (Birmingham Small Arms) ett unikum med sitt urval av handeldvapen, cyklar, motorcyklar, bilar samt flygplan. Företaget utvecklades från en enkel vapensmedja, grundad 1861, till världens största motorcykeltillverkare. Efter konkursen 1972 har BSA däremot bara levt vidare i minnet hos nostalgiker, eller i garage och museer hos entusiaster. Men nu… 

Jawa 300 CL är en av Classic Legends modeller. Andra skärmar och mer krom så har du en BSA. Typ.

2017 fick vi vetskap om att den indiska motorcykeltillverkaren Mahindra, via sitt dotterbolag Classic Legends, hade köpt rättigheterna till både Jawa och BSA för motsvarande 34 miljoner SEK. för att kunna sälja maskiner under kända namn även i Europa. 

Ett år senare kom Jawa 350 Special med 397-kubiks enstånka på 28 hk/6500 varv. I stort sett en ombyggd kinesisk Shineray XY400. Sen lanserades Jawa 300CL.

Samtidigt som Royal Enfield växer på mc-marknaden kommer nu nyheten om nya BSA. 

När retromarknaden expanderar så kommer nya märken in under gamla namn.

En ny BSA med paralelltwin ska nämligen lanseras som 2021-års modell. Även den baserad på en Shineray. En annan nyhet är att en ny elmotorcykel ska tillverkas under samma namn ett år senare. I Storbritannien jublar man, eftersom Mahindra hävdar att detta kommer att skapa ”minst 255 nya jobb i trakten runt Oxfordshire”.

Som utomstående observatörer kan vi kosta på oss lyxen att vänta med jublet tills vi ser hur den ser ut. Fast blir den någotsånär lika nya Jaworna, har en fördelaktig prislapp samt åtföljs av en smart marknadsföring så kan det bli succé.