Kaminari på MC-Collection

Kaminari, ett av MCMs tidigare projektbyggen från 20 år bakåt i tiden, avtäcktes på MC-Collection den 19/9 2020.

I lördags avtäcktes en av mc-Sveriges mest spännande hojar från 00-talet på MC-Collection. Det var MCMs projektbygge Kaminari. En motorcykel som baserades runt en Honda VTR 1000 Firestorm. Alltså en 100-hästars vätskekyld V-twin i ett sportchassi. Med på avtäckningen var hantverkarna som byggde hojen. Designern Ola Stenegärd (Indian Motorcycle), hojbyggarna Ronna Norén (UCC) och Benna Norén (Tolle Engineering), samt Peder Gréven Johansson (HogTech), som intervjuades av Manfred Holz (MCM Classic) i samband med avtäckningen inne på MC-Collection vid Tidö Slott utanför Västerås.

Från början var det en tanke på redaktionen att man skulle ha ett projektbygge baserat på en japansk customhoj. Inge Persson-Carleson som var chefredaktör på MCM kontaktade Ola Stenegärd som blev inspirerad av tanken, men ville utveckla projektet åt något mer fartfyllt håll. 

–V-Max var den enda vassa cruisern på marknaden men det var en V4. V-Rod fanns inte ännu. Sen fick jag se en bild på en strippad VTR1000 och tänkte… den där skulle man kunna göra något med, säger Ola. 

Ola började skissa och efter ett möte 1998 påbörjades bygget när en sprillans ny VTR 1000 köptes och fraktades till Unique Custom Cycles. En karossform i modellera tillverkades på Saabs designavdelning där Ola fick sitt första designerjobb efter att ha avslutat sina studier på Art Centre och efter den göts sedan kolfiber och kevlardelarna till chassit. 

Alla svåra projekt kräver blod, svett och tårar. Efter slitsamma byggdagar, krismöten, missade deadlines och nystarter tog HogTech över projektet i slutänden.

–Det mesta var gjort. Det handlade mest om finlir, inpassning och allt strul med elsystemet, säger Peder Johansson som efter Hog Techs arbetsinsats fick leverera Kaminarin till MCM under 2001. 

Sedemera provkördes hojen av Cycle World, vilket gjorde att Honda fick upp ögonen för Olas kluriga lösning med en kylare monterad under sadeln. En lösning som Honda senare kopierade och använde på en kommande vätskekyld modell.

Den som besöker MC-Collection får chansen att titta närmare på inte bara den motorcykeln, utan även på en stor samling originalhojar från 100 år och framåt.