Nya H-D Sportster S gör entré

Nya vätskekylda Sportster S 2021. Foto: Harley-Davidson

Ända sedan Harley-Davidson i slutet av 2020 tillkännagav att de lägger ner sin Sportster med start i Europa (efter att modellen inte klarade Euro5-regulationerna), har vi väntat på ersättaren. Det tog inte lång tid och nu är den här.

Efter att ha baserat Sportster-serien på samma luftkylda 45-graders V-twin med fyra kammar i blocket och stötstänger, och helt enkelt förändrat den bit för bit sedan 1957, var det inte svårt att gissa att det snart kulle vara dags att kapa konceptet och tänka i nya banor. Som det föll sig utrustas den helt nya modellen med samma vätskekylda V-twin som sitter i den nya äventyrshojen Pan America. Säg hej till nya Sportster S. Förhoppningsvis urfadern till en lika livskraftig urfader som föregångaren.

Den nya Sportster-motorn är en 60-graders V-twin på 121 hk och i övrigt är hojen av modernaste snitt med rund TFT-display, som mätartavla, tre elektroniska körlägen, kurv-ABS och traction control. Allt detta inbakat i ett chassi där motorn är bärande del. Hojen väger 228 kilo fulltankad och prislappen stannar på 164.900 SEK om du väljer en svart och ett par lappar mer om du vill ha färg på den.