Svanesång för Bullet 500

2020 är året då Enfield Bullet fasas ut ur modellprogrammet

Världen har berövats en sannerligen ikonisk motorcykel. Det är Royal Enfield Bullet som efter nästan 90 år avslutats då den sista maskinen rullat av löpande bandet. Modellen, som tillverkats i till synes oförändrat skick under 60 års tid, föll slutligen offer för moderna avgasreningskrav.

Efter att moderföretaget i England gått omkull under 70-talet fortsatte tillverkningen i stor skala i Indien under namnet Enfield India. Bullet 350 och 500 förnyades visserligen med en ny aluminiummotor med växelpedalen på vänster sida, femväxlad låda, men motorn var fortfarande gammaldags med separat låda. Men det var en maskin som vibrerade kraftigt och hade en effektkurva som såg ut att ta slut innan den börjat. Inte en hoj för den som hade bråttom i dagens stressade samhälle.

Royal Enfield Bullet 500 på 50-talet.

2009 fick Bullet en helt ny blockmotor med dubbla tändstift och bränsleinsprutning. En motor som var lugnare i vibrationer och som inte led av samma fallenhet för oljeläckage.I det stora hela har företaget under senare år börjat rida allt mer på retrotrenden och med en större fabrik i Chennai har man haft möjlighet att tillverka de volymer som behövts för att möta upp ökad försäljning över hela världen. Men nu är det alltså över. I alla fall för Bullet 500.