The Rainmaker

Ola Stenegärd – Director of industrial design – Indian Motorcycles, är den enda svensken i Indians ledningsgrupp sedan 1916.

När Ola Stenegärd skrev på kontraktet för Indian Motorcycle för två år sedan såg han ett företag som låg i startblocken för nya stordåd. Efter succéartade år hos BMW motorcyklar kom chansen att överta ansvaret för Indians designavdelningen mycket lägligt. Att Ola nu också tagit plats i ledningsgruppen känns onekligen speciellt då en svenska inte suttit där sedan Oscar Hedström klev åt sidan 1916. 

Inom affärsvärlden är en rainmaker, eller regnmakare, en person som har förmågan att skapa nya affärsmöjligheter. En ganska träffande beskrivning av vår svenska hojdesigner Ola Stenegärd, som knappast behöver någon närmare presentation för MCM:s läsare.

Vi som känner Ola och vet vad han har åstadkommit tidigare vet att Indian nu kan ståta med en av världens hetaste formgivare som chef för sin designavdelning. Eller ”Director of industrial design – Indian Motorcycles” som den officiella titeln lyder. Det betyder inte bara att han har en högre befattning än hos sin föregående: BMW Motorcycles i München. Dessutom har Ola nu tagit plats i företagets ledningsgrupp tillsammans med VD:n Steve Menetto. Senast det satt en svensk så högt upp i företagsledningen, och som även var ansvarig för utvecklingen av produktlinjen, var för drygt 100 år sedan när Carl Oscar Hedström grundade det ursprungliga bolaget tillsammans med George Hendee. Hedström jobbade med produktutveckling och design från 1901 fram till 1916. Ser ni historiens vingslag?

När Ola pratar om sin tidigare arbetsgivare BMW så har han bara bra saker att säga.

–Jag hade inte varit här idag om det inte hade varit för dem, men nu känns det som att jag kom in vid rätt tidpunkt på Indian. Jag befinner mig på en firma där det händer väldigt mycket just nu.

När Ola började på BMW 2003 befann sig den tyska motorcykeltillverkaren faktiskt i ungefär samma sits som Indian gör nu. En del marknader funkade helt enkelt inte. Hojtillverkaren Big Dog, som tillverkade choppers med H-D kloner som drivkälla, sålde mer i USA än vad BMW gjorde. En ny marknadsstrategi arbetades fram och resultatet kom så småningom att överträffa de vildaste fantasierna. Efter det ebbade de riktigt roliga designjobben ut och erbjudandet från Indian hade inte kunnat komma vid en bättre tidpunkt i livet. Förutom den lilla haken att Ola hade fått problem med en höftprotes, vilket gjorde honom sängliggande och väldigt mycket fysiskt frånvarande under det första arbetsåret.

–Men nu är jag tillbaka på allvar. Jag jobbar halva tiden på europakontoret som ligger i Rolle i Schweiz, och andra halvan i Medina utanför Minneapolis. Familj och garage har jag på Gotland, säger Ola som försöker tillbringa så mycket tid som möjligt med familjen.

Den stora desingutmaningen nu är att försöka hitta koncept/modeller som går hem på tre olika kontinenter. Motorcyklar som säljer bra i Asien säljer ofta inte alls i Europa eller i Nordamerika och vice versa. Amerikanska sporthojar har ofta en brant uppförsbacke jämfört med konkurrerande tillverkare från Europa eller Asien. En sportig H-D blir ofta lite lätt styvmoderligt behandlad av tysk mc-press och ibland bara ignorerad. Men allt det håller på att ändras tack vare Indian.

All motorutveckling sker på Swiss Auto i schweiziska Burgdorf. Det är där motorn från den än så länge oslagbara flattrackracern FTR750 har skapats.

Indians ägare Polaris lyssnar väldigt mycket på sina olika marknader. Hur ska en Polaris snöskoter eller en ATV vara utformad för att fungera i Alaska respektive i Sibirien? För det är definitivt annorlunda.

–Jag har egentligen ingen koll på Polaris, men det blev snabbt tydligt för mig att Powersport och stora leksaker är deras grej. Och det är väldigt nära motorcyklar, så även om Indian är ett helt fristående bolag så är Polaris en stor trygghet för oss, där vi dessutom har en styrelse som förstår vad vi håller på med. 

Mitt jobb här består av mer resor än hos BMW, men det är ändå mycket mindre stressande. Vi är ett mindre team som befinner oss i en uppbyggnadsfas, både vad gäller marknader och nya modeller. De första hojarna där jag har varit med från scratch lär dyka upp inom ett par år.  Det här företaget menar allvar. Det är ingen lekstuga, det är verkstad på riktigt.